Guide til hvordan du får lavet content

Find det content, du ønsker at skabe

Find det område eller emne, der virkelig fanger din interesse. Altså, hvad vil du gerne producere en masse indhold om? Måske har du en virksomhed inden for mode, eller måske har du en interesse for tøj? Hvis det er tilfældet, bør dit fokus være på emnet mode. Når du har besluttet dig for det emne, du ønsker at dyrke, kan du lade tankerne flyve. Hvad er der virkelig interessant ved mode, og hvordan ville du selv blive inspireret? Er der noget, som andre bør vide? Eller er der et aspekt, som du gerne vil fremhæve?

 

Udforsk med nysgerrighed

Dyk dybt ned i det område, du har valgt, og lad din nysgerrighed guide dig. Læs bøger, artikler og blogs, hop på de sociale medier for at følge interessante personligheder og opdag de seneste tendenser og historier. Dette betyder ikke, at du skal kopiere, hvad andre allerede har delt. Tværtimod, her har du muligheden for virkelig at gå i dybden med det, der inspirerer dig. Du ønsker at blive eksperten og din profil bør være helt unik. Tro mig, det vil kun gøre processen sjovere. Det er ret kedeligt at lave det samme som alle andre.

 

Men hvordan finder man så på noget nyt, spørger du måske?

Mit korte svar: Test forskellige formater. Hvad synes du kunne være sjovt at skabe, og vær konsekvent i din indsats. Dette er en del af din kreative udfoldelse og dit brand.

 

Mål din glæde og din målgruppe

Hvad ønsker du at dele med verden, og hvem vil du dele det med? For dem, der lige er begyndt, kan det være svært at forstå deres potentielle målgruppe. Her er mit bedste råd: Tænk over, hvad du gerne vil bidrage med til dine følgere – er det indsigt, uddannelse eller en følelse?

 

Vælg din form 

Hvordan kan du bedst udtrykke dig selv? Jeg hører ofte folk sige, "Jeg er ikke god foran kameraet." Men du behøver faktisk ikke nødvendigvis at være foran kameraet – du skal dog stadig skabe indhold. Når det gælder Instagram, er det indholdet, du producerer; billeder og videoer. Så du kan sagtens skabe inspirerende indhold ved hjælp af dine billeder og videoer samt det, du skriver. Vælg de formater, der føles mest naturlige for dig og appellerer til din målgruppe.

 

Planlæg med omtanke

Jeg vil altid sige, at når det kommer til at skabe indhold og opnå succes på sociale medier, skal der være en plan. En plan for at få det skabt. Start med at opbygge en struktur. Notér ideer en dag om ugen og brug en anden dag på at skabe indhold. Lav for eksempel en liste over spændende emner, opret en løs tidsplan for, hvornår du vil dele dem, og tænk også over særlige begivenheder eller temaer, du gerne vil udforske. Dette skaber en følelse af organisation og balance.

Når du har lavet en liste over emner: Skriv derefter en tekst til det, du gerne vil skabe. Skal det være en video, eller kan et billede formidle budskabet?

Voila, nu har du en plan for, hvad du skal skabe. Husk altid at skrive dine ideer ned – det gør det meget nemmere at realisere dem og skabe indhold, der giver mening for din målgruppe.

 

Skab noget, der giver mening!

Når du begynder at skabe, er det vigtigt at tænke på, hvordan du kan berige andres liv. Kom med løsninger på udfordringer, del dine tanker og tilføj unikke perspektiver. Din egenart og det, du bidrager med, vil fastholde interessen og skabe forbindelse.

 

Glem ikke din Tone & Voice

ChatGPT er kommet for at blive, men det må ikke gå ud over din egen tone og stemme, da dette kan have indflydelse på dit indhold og din præsentation. Jeg er fan af at bruge ChatGPT til grammatiske aspekter, men lad din personlige stil skinne igennem. Du kan også bede det om forslag, der kan hjælpe dig på vej. Skriv og del på en måde, der føles autentisk for dig. Vær tydelig og inddragende i din kommunikation.

 

Call to action

Du har måske set forkortelsen CTA før (Call to Action). Opfordr dine følgere til at deltage i samtalen. Dette kan eksempelvis være: Hvad synes du? Har du oplevet det samme? Har du et godt tip til dette? Hvad kan du bedst lide? Interaktion kan ikke undervurderes. Det er klart, at dette er med til at belønne dit indhold i algoritmens øjne. Det samme gælder svartiden på kommentarer, der kommer på dit indhold. Et godt tip: Vær aktiv den første halve time efter, du har postet.


 

 Samlet set

-       Sæt tid af til dine ideer (dyrk dit emne)

-       Lav en liste over spændende emner inden for dit område

-       Lav en plan for at lave dit content

-       Vær kontinuerlig med at poste

Forrige
Forrige

Guide til dig som ønsker vækst på de sociale medier